2010. december 4., szombat

A törvény új vonásai

A törvény
  • kiindulópontja, hogy a közoktatás nem szolgáltatás, hanem közszolgálat
  • egyértelművé teszi a közoktatás szereplőinek helyzetét a hatáskörök, a kötelességek és a jogok egyensúlyának megteremtésével
  • kinyilvánítja, hogy a szakmai döntéseket szakemberek hozzák a szülők és a diákok véleményének meghallgatásával
  • elismeri az intézmények szakmai önállóságát, ugyanakkor nagyobb állami szerepvállalást tart szükségesnek
  • új tartalmi szabályozást vezet be (a Nemzeti alaptantervet kiegészíti a közműveltség tartalmi alapjaival és a kötelezően választandó kerettantervek rendszerével)
  • csökkenti a tankönyvek számát, és fokozatos áttérést ír elő az általános iskolai ingyenes tankönyvellátásra
  • az érettségi vizsga rendszerében a színvonalemelés, az egyszerűbbé tétel és a költséghatékonyság jegyében új elemeket sorakoztat fel
  • bevezeti a pedagógusok munkájának külső szakmai ellenőrzését és értékelését
  • a Pedagógus életpálya-törvénnyel együtt megfogalmazza az értelmiségi pedagógusszerepet, és kiszámíthatóvá teszi a pedagógus életpályát
  • új finanszírozási rendszer elveit fekteti le, és kialakítja az eljárás rendjét
  • megteremti a differenciált és átjárható iskolarendszer kereteit, amelyben csak megfelelő
  • követelmények teljesítése esetén lehet továbbhaladni
  • szerves része a tehetséggondozás és a Nemzeti Tehetségprogram
  • a leszakadás megakadályozására több új strukturális elemet épít a közoktatás rendszerébe
  • célja, hogy a közoktatást befejező fiatalok közel fele alkalmassá váljék felsőfokú tanulmányok sikeres folytatására
  • célja, hogy a korábbinál nagyobb költségvetési ráfordítással, és az új szabályozásnak köszönhetően jelentős mértékben javuljon az iskolarendszer eredményessége, húzóerővé váljék a tudás.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése