2010. december 4., szombat

Általános iskola

Általános iskolai tanulmányait tanköteles kort betöltött gyermek kezdheti meg (lásd a 2. mellékletet). 
Az általános iskola az alapfokú nevelést-oktatást biztosítja országosan egységes követelmények szerint. Nyolc évfolyammal működik, amelyet megelőzhet, illetve követhet egy-egy általános iskolára, illetve középfokú iskolára felzárkózást biztosító, előkészítő tanév (lásd az 1. és 3. mellékleteket). Az általános iskola két pedagógiai szakaszra oszlik (alsó és felső tagozat), amelyek céljukat és szervezési módjukat tekintve különböznek egymástól. 
Az alsó tagozat feladata az alapvető kompetenciák életkornak megfelelő fejlesztése, meghatározott ismeretek megtanítása, és a mindennapos testmozgás biztosítása. 
Az alsó tagozaton a nevelés-oktatás folyhat összevont osztályokban is. 
A felső tagozat feladata a kompetenciák fejlesztése és a mindennapos testmozgás mellett a szaktárgyi tanulmányokba való fokozatos bevezetés. 
Az általános iskola feladatait jogszabály (Nemzeti alaptanterv) részletezi. 
Az általános iskola tagozatos rendszerben is működhet (művészeti, sport-, nyelvi vagy más tagozattal a Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek szerint). 
Minden településen, ahol ezt legalább nyolc szülő igényli, működnie kell az alsó tagozat feladatait ellátó tagiskolának.

2 megjegyzés:

  1. Miért lenne érdeke bármely gyermeknek hogy összevont osztályban tanuljon? Miért szervezne a fenntartó ilyen csoportot? Az összevont csoportok vezetése, a különböző évfolyamok együtt oktatása olyan pedagógiai módszertani gazdagságot, pedagógiai műveltséget igényel, a differenciálás tartalmi, formai és mennyiségi készségszintű alkalmazását, amely kevés pedagógus tarisznyájában található meg. Vagyis ezek a csoportok biztosan alacsonyabb színvonalú oktatásban részesülnének. Menthetetlenül drága és rövidlátó megoldás. Kivéve, ha éppen az a cél, hogy a zsákfalukból még a napi két iskolabusz járat se jöjjön ki...

    VálaszTörlés
  2. nyikorgó katedrán2010. december 29. 21:14

    Terepmunkás gondolatát folytatva: miért lenne érdeke a pedagógusnak, az iskolának az összevont osztály?!
    Azt gondolom, azért ezen már túlhaladtunk!
    Vagy ilyen áron lehet visszaállítani a települési iskolát? Nem hiszem, hogy megéri. Feltételezem, ahogyan eddig is elvitték a gyermeket a közeli település nagyobb iskolájába azok a szülők, akik ezt meg tudták tenni, az összevont osztályban sem hagyják ott a gyermeküket.
    Valóban a legképzettebb pedagógusoknak kellene tanítaniuk ezekben az osztályokban, iskolákban. Ezzel az esetleges döntéssel a tanítóképzésbe is vissza kellene állítani az ilyen típusú oktatásra-nevelésre való felkészítést is minden hallgató számára.
    Ha visszaáll egy településen az alsó tagozat, akkor ott valóban a körülmények legyenek megfelelők, és ezt még az indítás előtt vizsgálja meg a megyei kormányhivatal (a tagiskolában is olyan feltételek legyenek, mint ott, ahova tartozik igazgatásilag).
    Az összevont osztály lehetősége ugye nem terjed el általánosan?
    A pedagógiai szakaszolással visszatértünk a régi, hagyományos felosztásra.
    Én szerettem az előző törvény szerintit, világosan kiderült, mi az első két év feladata, mikorra "érnek össze" a gyerekek. És a 7-8. évfolyam is egy új szakasz a gyemek fejlettségében, szociális érettségében is.
    Helyesnek tartom viszont a fentiekben, hogy mindennapos "testmozgás" szerepel, és nem a testnevelés. Csak remélni merem, hogy ez így is marad, és a mozgás élménye, a mozgás fejlesztése, a játék a cél!

    VálaszTörlés