Az új közoktatási törvény a társadalmi szolidaritás alapelvének és a gyermekek érdekeinek megfelelően, továbbá a közösségek minőségi fejlődése érdekében minden közoktatásba kerülő gyermek számára biztosítja azt a nevelési-oktatási formát, amely a legmegfelelőbben szolgálja személyes fejlődését, tehetségének kibontakoztatását, társadalmi helyének megtalálását.
Ezért a közoktatás nevelési-oktatási rendszere minden gyermeknek, ide értve a kimagasló tehetségeket és a sajátos nevelési igényű gyermekeket is, egyaránt megadja – szakértői vélemény alapján – a számukra kívánatos, érdekeiket leginkább szolgáló képzést.
Jónak tartom, hogy a koncepció meghagyta a különleges bánásmódot (gondozást) igénylő gyermekek körében a tehetséges, az SNI és a hh, valamint a hhh gyermekek kategóriáját.
VálaszTörlésAz viszont már nem tetszik, és szakmailag indokolatlan, hogy minden idetartozó gyermek szakértői bizottsági vizsgálata kötelező. Miért?
A hh csoportosítás (13. melléklet) felveti azokat a helyzeteket, amelyekben valóban segítségre, különleges bánásmódra van szüksége a gyermeknek. Ezt az eddigi gyakorlatunkban is figyelembe vettük.
A finanszírozás, az ingyenesség nem jelenik meg, így nem lehet tudni ebből a kategorizálásból, kinek, milyen kedvezmények járnak.
Kimarad a kategóriából a 3 vagy több gyermeket nevelő család. A napi gyakorlatunkból tudjuk, hogy az e körbe tartozó családok gyermekeit is támogatnunk kellett (természetesen nem mindenkit).
Ezt a részt újra kell gondolni, fogalmazni. A hhh kategória meghatározása ezek alapján bélyeg lehet a gyermeken, a családon.
Főleg azért, mert más helyen azt írja a koncepció, hogy akár kislétszámú csoportba ki lehet venni a gyermekeket a közismereti tantárgyak integrált oktatásából. Akkor ez már nyíltan mehet, törvényi felhatalmazással az iskolák gyakorlatában!
És ehhez még hozzájárul az is, hogy az igazgató dönt a gyermek magán tanulóságáról.
Vajon mely körből fognak kikerülni ezek a gyerekek?!
Csak remélni tudom, hogy ez a rész teljesen megváltozik!