2011. február 11., péntek

Tárki-Tudok konferencia az életpályamodellről és az oktatásfinanszírozásról

2011. február 9-én tartották a Tárki-Tudok által szervezett konferenciasorozat második alkalmát. Ezúttal nincs nagy szükség a jegyzeteimre, mert a Fővárosi Oktatási Portálon alapos és korrekt összefoglaló olvasható az elhangzottakról, csak a hozzászólások maradtak le, úgyhogy ezta részt. másolom ide  a jegyzeteimből.
Fokozatosan felkerülnek a Tárki-Tudok honlapjára az előadást kísérő diák is. Az összefoglalót talán még annyival érdemes árnyalni, hogy Hoffmann Rózsa államtitkár a szünetben távozott, így Pokorni Zoltán és a később következők előadásait legfeljebb Gloviczki államtitkár tolmácsolásában hallhatja, aki az előző alkalomhoz hasonlóan most is a konferenciát a hallgatóság soraiban, némán ülte végig a konferenciát. A mai hírekből úgy tűnik, Pokorni nem adta fel, és végül megtalálta kritikájával a Balaton-parti Fidesz-KDNP frakcióülésen Hoffmannt. Legalább neki sikerült.



Tehát az előadásokat követő vita:


- Csapó Benő azzal zárta előadását, hogy Pokorni  gondolatait továbbfűzve két egyezségre lenne szükség:  egyre a tanárok és a politikusok közt, egy másikra pedig a politikusi és kutatói felelősség megosztása,tekintetében, mert ahol a szakma kompetenciája véget ér, ott kezdődik a politika felelőssége. De a problémák elkenése, látványos deklarációk, könnyen megkerülhető törvények gyártása nem segít a helyzeten.
- Hozzászólások:
-          Szebedi Tas: szembe nézett-e a politikai akarat a realitásokkal, csoportérdekekkel? Szakszervezet vs. teljesítményelv ellentét jelent meg a beszédekben,  az utóbbi felé kéne mozdulni, a szakszervezeti érdek nem viszi előre a helyzetet.
1.      Nem világos, hogy a kezdő fizetéseket garantálja-e a tvtervezet.
2.      a rendszerben levő 170.000 pedagógusnak jelentős része ötvenes, nyugdíj előtt áll őket nem érinti a reform, őket hogy lehet érdekeltté tenni?
-          Barlai Róbertné (Független Pedagógus Fórum): hogyan képzelik a vezetők honorálását ösztönzését? Erről nincs szó az éltepályamodell tervezetében. Külső ellenőrzés a vezetői munkában, vezetői továbbképzés, vezetőkre vonatkozó elvárások megfogalmazása fontos lenne.
-          Bogdán Mária (FOKA?): vezetők közt nincs túljelentkezés, intézményvezetői pálya vonzóvá tételéről is kéne gondoskodni.
-          Mendrey László (PDSZ) – a „szakszervezeti gondolkodás” többször meg lett említve, a PDSZ célja már 20 éve is a minőségi bérezés volt, ez most is így van. PDSZ-TÁRKI-kutatás: nem 45 hanem 51 a pedagógusok átlagos heti óraterhelése. A nyugdíj-közeli pedagógusok a rendszerváltás vesztesei, velük most kell valamit tenni.
-          Köllő János (MTA-KTI): a pályakezdő fizetések emelése elkerülhetetlen. A 20 évere szóló ígéret nem hihető látva az ingadozásokat, a rövid távot többre értékelik az emberek.
-        Pokorni Zoltán válaszol: Szebedi-Barlai felvetésére, az iskolavezetőkkel fognak foglalkozni, Gloviczki is megerősítheti, igazgatói modellt dolgoznak ki. Mendreynek: nem akarták sértegetni, a szakszervezeteket inkább deskriptíven fogalmazott. 440 mrd ft igény a koncepcióban: nincs ennyi, ezért inkább a foglalkoztatási struktúrában kell gondolkodni, mert ott van mozgástér.
-          Lannert J: vezetőképzés – idő hiányában nem volt róla szó. A jó tanár mindigis sokat fog dolgozni, a rossz meg nem. A szakszervezet feladata a pedagógusok érdekvédelme, a politikusnak azonban figyelembe kell vennie azokat is, akik még nincsenek a pályán – paktumot kell kötni sa zakma és a generációk között. A kezdő fizetés emelésének ez a rákfenéje.
-          Kisari Károly (Down Egyesület): multis oldalról nézi a dolgokat, CSR – a mai pedagógustársadalomban visszaesett a küldetéstudat. Finanszírozás: a helyi finanszírozás belterjessé teszi a szakmát, protekcionalizmus. Fogyatékosok inklúziója – jó csr program lehet az intézmény számára.
-       Csépe Valéria zárta a tanácskozást. Fontos a tudós-politikus párbeszéd, a Zöld Könyv oxigénmentes környezetben született, ezek a problémák megmaradtak, a mai kontextus nem  érzékeny a Zöld Könyv kijelentéseire. Világos célok, jól strukturált koncepció nélkül nincs jó törvény, fontos lenne a strukturális anomáliákon változtatni: elsősorban a tanárképzés, továbbképzés terén. A finn példa. Pazarlás és túlfinanszírozás egyszerre van jelen a rendszerben.
 

A konferenciasorozat harmadik alkalma március 3-án lesz, a téma Szakképzés, oktatás és munkaerőpiac.
[Az első alkalom címe "Együttnevelés és külön oktatás" volt, összefoglaló itt olvasható, a diák itt találhatók.]

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése