Szervezeti és működési szabályzat
A nevelési-oktatási intézmény szervezeti és működési szabályzata az intézmény zökkenőmentes napi működésének rendjét fogalmazza meg, tisztázza a jogköröket és a rendkívüli helyzetek kezelését.
A szervezeti és működési szabályzat meghatározza:
a) a működés rendjét, a gyermekek, tanulók fogadásának, a vezetők iskolai jelenlétének rendjét b) a pedagógiai munka tervezésének, szervezésének és belső ellenőrzésének rendjét
c) a vezetői helyettesítési rendet
d) a vezetői feladatkörök megosztását, a vezetők, illetve a szervezeti egységek közötti kapcsolattartás rendjét, a munkaköri leírásokat
e) a kapcsolattartás rendjét az intézményegységek között
f) a vezetők és az intézményhez kapcsolódó szülői szervezetek közötti kapcsolattartás formáját, az egyéb külső kapcsolatok kezelésének formáit
g) a feladatok átruházásával, a beszámolással kapcsolatos rendelkezéseket h) az intézmény területére lépés, az ott tartózkodás szabályait
i) a fegyelmi eljárás szabályait
j) a szakmai munkaközösségek tevékenységét
k) a rendszeres egészségügyi felügyelet és ellátás rendjét
l) az intézményi óvó-védő előírásokat, a rendkívüli esemény esetén szükséges teendőket
m) a szülői közösség véleményezési, egyetértési jogkörébe utalt ügyeketn) a térítési díj, tandíj befizetésére, visszafizetésére vonatkozó rendelkezéseket
o) a napközis, tanulószobai és az iskolaotthonos foglalkozásokra való felvétel iránti kérelmek, továbbá a kollégiumi, externátusi elhelyezés iránti kérelem elbírálásának elveit
p) a szociális ösztöndíj, illetve a szociális támogatás megállapításának és felosztásának elveit, a nem alanyi jogon járó tankönyvtámogatás elvét, az elosztás rendjét
q) mindazokat a kérdéseket, amelyeket a nevelőtestület szükségesnek tart szabályozni, illetve amelyek meghatározását jogszabály előírja, továbbá a nevelési-oktatási intézmény működésével összefüggő minden olyan kérdést, amelyet jogszabály rendelkezése alapján készített szabályzatban nem kell, illetve nem lehet szabályozni.
Az iskola, kollégium szervezeti és működési szabályzata tartalmazza a fentieken túl:
a) a tanórán kívüli foglalkozások szervezeti formáit b) a felnőttoktatás formáit
c) a diákönkormányzat működésének feltételeit (kapcsolattartás, tárgyi feltételek, körülmények tekintetében)
d) az iskolai sportkör működésének rendjét e) a könyvtár működésének szabályait.
Az SZMSZ-t a fenntartó – a megyei kormányhivatal oktatási osztálya szakértőjének véleménye alapján – hagyja jóvá a benyújtását követő első testületi ülésén. Amennyiben a benyújtás után 30 nap eltelt, az SZMSZ-t jóváhagyottnak kell tekinteni.
A fenntartó a jóváhagyást csak abban az esetben tagadhatja meg, ha az
a) jogszabály-ellenes,
b) a kötelező feladatokon túl vállalhatatlan anyagi terheket ró a fenntartóra.
Házirend
A házirend a tanulóknak szóló szabályzat, amely közérthetően tartalmazza az iskolai működés, valamint az iskola által elvárt viselkedési normák rendjét. Tartalmaznia kell különösen:
a) a tanulók magatartásának és szorgalmának minősítési szabályait
b a gyermek, tanuló távolmaradásának, mulasztásának, késésének igazolására vonatkozó rendelkezéseket
c) a tanulók vélemény-nyilvánításának, a tanulók rendszeres tájékoztatásának rendjét és formáit
d) a tanulók jutalmazásának elveit és formáit
e) a fegyelmező intézkedések formáit és alkalmazásának elveit
f) a tanulók tantárgyválasztásával, annak módosításával kapcsolatos eljárási kérdéseket.
A Házirenddel kapcsolatban a tanulók és a szülők javaslatait és véleményét ki kell kérnie az intézménynek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése