A közoktatási intézményekben betölthető pedagógus munkakörök végzettségi és szakképzettségi követelményei
Nevelési-oktatási intézmények (óvoda, iskola, kollégium)
Pedagógus munkakör | Az alkalmazás végzettségi és szakképzettségi feltétele | |
- óvodapedagógus | óvodapedagógus | |
- tanító | tanító, konduktor-tanító, konduktor, tanár, amennyiben legalább 120 órás továbbképzésen vett részt | |
- tanár az iskolai oktatás 5. évfolyamán | a tantárgynak megfelelő szakos tanár, tanító a szakkollégiumának vagy műveltségi területének megfelelő tantárgy tekintetében | |
- tanár az iskolai oktatás 6. évfolyamán | a tantárgynak megfelelő szakos tanár, tanító a műveltségi területének megfelelő tantárgy tekintetében | |
- tanár az iskolai oktatás 7. évfolyamától kezdődően | a tantárgynak megfelelő szakos tanár | |
- középiskolai tanár | a tantárgynak megfelelő szakos tanár, a régi képzési rendszerben megszerzett oklevelek esetében csak egyetemi szintű tanár | |
- szakközépiskolában, szakiskolában szakmai tantárgyat tanító tanár, illetve szakközépiskolában gyakorlati oktató | a képzés szakirányának megfelelő szakos tanár vagy a képzés szakirányának megfelelő felsőfokú végzettséggel és pedagógiai továbbképzéssel | |
- szakiskolában gyakorlati oktató | a képzés szakirányának megfelelő középfokú végzettséggel is és legalább 120 órás, felsőoktatási intézmény által szervezett |
pedagógiai továbbképzéssel | ||
- tanár alapfokú művészetoktatási intézményben, művészeti szakközépiskolában és szakiskolában | a művészeti tárgynak megfelelő szakirányú tanár vagy művész. Az alapfokú művészetoktatási intézmény előképző és alapfokú évfolyamain a művészeti tárgynak megfelelő szakirányú tanítói is, vagy országos elismertségű, díjazott művész pedagógusképző felsőfokú intézmény által szervezett pedagógiai kiegészítő továbbképzéssel. | |
- napközis, tanulószobai foglalkozást tartó tanító, tanár | tanító, konduktor, tanár, gyógypedagógus, szociálpedagógus, pedagógiai szakpszichológus, nevelőtanár, pedagógia alapszakos bölcsész, hittanár-nevelő szakos pedagógus | |
egyéb tanórán kívüli foglalkozást tartó pedagógus | a foglalkozás tartalmi követelményeihez igazodóan tanító, tanár, szociálpedagógus, pedagógiai szakpszichológus, nevelőtanár, pedagógia alapszakos bölcsész vagy felsőfokú végzettségű más szakember pedagógiai továbbképzéssel | |
- könyvtárostanár (tanító) | tanító, tanár, szociálpedagógus, pedagógiai szakpszichológus, nevelőtanár, pedagógia alapszakos bölcsész és könyvtáros, informatikus könyvtáros | |
- iskolapszichológus | pszichológus és pedagógus együtt vagy pedagógiai szakpszichológus | |
- kollégiumi nevelő | az iskolának megfelelően tanító vagy tanár, illetve gyógypedagógus, szociálpedagógus, pedagógiai szakpszichológus, nevelőtanár, pedagógia alapszakos bölcsész | |
- fejlesztő pedagógus | bármely pedagógus (óvodapedagógus, tanító, tanár) és a szakirányú továbbképzésben szerzett, a beilleszkedési, tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek, tanulók szűrésére, csoportos és egyéni foglalkoztatására jogosító szakképzettség | |
- pszichológus | pszichológus | |
- szociálpedagógus | szociálpedagógus | |
- konduktor | konduktor | |
- logopédus | gyógypedagógus logopédia szakirányon | |
- gyógypedagógus | a fogyatékosság típusának megfelelő szakirányon szerzett gyógypedagógus, vagy gyógypedagógia vagy gyógypedagógus tanári szakképzettség, továbbá a fogyatékosság típusának megfelelő gyógypedagógusi végzettség |
A pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak végzettségi és szakképzettségi követelményeit külön jogszabály (jelenleg a 4/2010. (I. 19.) OKM rendelet) szabályozza. Ez a jövőben is fenntartandó.
A pedagógiai intézet alaptevékenysége körében foglalkoztatottak (pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó) végzettségi és szakképzettségi követelményeit jelenleg szintén külön jogszabály rendezi (10/1994. (V. 13.) MKM rendelet). Ez a jövőben is fenntartandó.
Testnevelés szakos tanári végzettséggel és szakképzettséggel az iskolai nevelés-oktatás minden évfolyamán lehet testnevelő tanári munkakört betölteni. A közoktatás ötödik évfolyamától a mindennapos testnevelés keretében megszervezett sport- és mozgásprogramokat olyan szakedző vagy más felsőfokú végzettséggel rendelkező szakember (például néptáncos, balett-táncos, egyéb mozgásművészeti végzettségű) is vezetheti, akinek a felsőoktatásban szerzett, legalább 120 órás pedagógiai továbbképzést igazoló végzettsége van.
Idegen nyelv oktatására - minden iskolatípusban és minden évfolyamon - alkalmazható, aki nyelvtanári vagy idegen nyelv- és irodalom szakos tanári végzettséggel és szakképzettséggel rendelkezik, illetve anyanyelvű, és az iskolafoknak megfelelő pedagógusi végzettséggel vagy a felsőoktatásban szerzett, legalább 120 órás pedagógiai továbbképzést igazoló végzettséggel rendelkezik.
Pedagógus-munkakörben alkalmazható adott tantárgy oktatására az is, aki szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkezik, és továbbképzés keretében pedagógusi végzettséget szerzett. Óvodapedagógus munkakörben alkalmazható az is, aki óvónői szakközépiskolában szerzett érettségi-képesítő bizonyítvánnyal rendelkezik, feltéve, hogy a bizonyítvány, oklevél megszerzéstől 1996. szeptember 1. napjáig az adott pedagógus-munkakörben legalább hét év szakmai gyakorlatot szerzett.
A gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézményekben
a) a fogyatékosság típusának megfelelő gyógypedagógiai tanári, konduktori, konduktor-tanítói, terapeuta szakképzettség kell, ha az óvodai foglalkozás, illetve a tanórai foglalkozás elsődleges célja
aa) a sajátos nevelési igényből eredő hátrány csökkentése
ab) az egészségügyi és pedagógiai célú habilitáció, rehabilitáció
ac) az értelmi fogyatékos tanuló iskolai nevelése, oktatása a külön e célra létrehozott gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézményben, óvodai csoportban, óvodai tagozaton, iskolai tagozaton, osztályban vagy csoportban történik
b) az a) pontban meghatározott vagy az általános szabályok szerinti végzettség és szakképzettség kell,
ba) ha az óvodai foglalkozás, a tanórai foglalkozás elsődlegesen nem a sajátos nevelési igényből eredő hátrány csökkentését, a tanuló egészségügyi és pedagógiai célú habilitációját, rehabilitációját szolgálja
bc) a tanórán kívüli foglalkozáshoz, a kollégiumi foglalkozáshoz.
Ha az óvodai nevelés, iskolai nevelés és oktatás, kollégiumi nevelés nyelve a nemzeti vagy etnikai kisebbség nyelve, illetve nem magyar nyelv, az adott nyelven folyó nevelő és oktató munkához pedagógus-munkakörben − a nevelési-oktatási intézmény típusához igazodva – az alkalmazható, aki
a) nemzetiségi óvodapedagógus, nemzetiségi tanítói oklevéllel rendelkezik,
b) pedagógus munkakör betöltéséhez előírt végzettséggel és szakképzettséggel, valamint az iskolai és kollégiumi nevelés-oktatás nyelvének tanítására jogosító tanítói, tanári, nyelvtanári végzettséggel és szakképzettséggel rendelkezik,
c) a tantárgynak megfelelő tanári végzettséggel és szakképzettséggel rendelkezik, továbbá az alapképzésben vagy a szakirányú továbbképzésben elsajátította az adott tantárgy kisebbségi nyelven történő oktatásához, illetve nem magyar nyelven történő oktatásához szükséges nyelvi ismereteket,
d) a Magyar Köztársaságban honosított, pedagógus-munkakör betöltésére jogosító, a tanítás nyelvének megfelelő oklevéllel rendelkezik.
A törvény további kivételi szabályokat határoz meg, amely biztosítja, hogy a korábbi képzési rendszerekben megszerzett bizonyítványokkal és oklevelekkel rendelkező, a törvény hatálybalépésekor a pályán lévő pedagógusok, illetve bizonyos körben azok, akiknek az öregségi nyugdíjjogosultság eléréséhez szükséges korhatárig tíz évnél kevesebb ideje van, változatlan munkakörben tovább foglalkoztathatók legyenek. Ugyancsak szükséges kivételi szabályok fenntartása azokban az esetekben, amikor fennáll a veszélye, hogy a szakképzett munkaerő a szigorodó végzettségi és szakképzettségi előírások, illetve a felsőoktatási képzés nemrégiben történt beindulása miatt nem biztosítható (pl.: nemzeti és etnikai kisebbségi oktatás egyes területei).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése