- Feladatait a közoktatási törvény előírásai és a helyi nevelési program alapján végzi
- A rábízott gyerekeket legjobb tudása szerint neveli és fejleszti
- Munkáját tervszerűen végzi
- Gondoskodik a gyermekek testi épségének megóvásáról
- Segíti a gyermekek testi-lelki, szociális, értelmi képességeinek fejlődését
- Az ismereteket sokoldalúan közvetíti
- A tevékenységeken keresztül felkelti a gyermekek érdeklődését az ismeretszerzés iránt
- Személyre szabott, pozitív értékeléssel segíti a gyermek személyiségének kibontakozását
- Vezeti a személyiséglapokat
- Szoros kapcsolatot tart fenn a szülőkkel, folyamatosan tájékoztatja őket a gyermekek fejlődéséről
- A rábízott gyermekeket soha nem hagyja felügyelet nélkül
- A gyermekekkel differenciáltan foglalkozik
- Gondoskodik a lemaradók felzárkóztatásáról és a tehetséggondozásról
- A gyermekeket egészséges, higiénikus életmódra neveli
- Mindent megtesz azért, hogy az óvodások életkoruknak megfelelően fejlődjenek, és nevelésük eredményes legyen
- Tiszteletben tartja a gyermeki személyiséget
- Gondoskodik az érzelmi biztonságot nyújtó, derűs, szeretetteljes óvodai légkör megteremtéséről
- Ellátja a gyermek személyi gondozásával kapcsolatos feladatokat
- Segíti a gyermeki személyiség kibontakozását az életkori és egyéni sajátosságok, és az eltérő fejlődési ütem figyelembevételével
- Biztosítja a megfelelő csoportlégkört, helyet, időt, eszközöket és élményszerzési lehetőségeket a gyermek leghatékonyabb fejlesztő tevékenységéhez, a játékhoz
- Segíti a gyermek környezettudatos magatartásának kialakulását
A pedagógus alapvető kötelességei
I. Az óvodapedagógus
- Segíti a gyermeket az óvodából iskolába való átmenet folyamatában
- Együttműködik a nevelőtestület többi tagjával
- Gondoskodik a rábízott csoportszoba díszítéséről
- Tiszteletben tartja a pedagógus etikai szabályokat
- A gyermekeket a családi élet értékeinek megismerésére és megbecsülésére beveli
- Ellátja az adminisztratív teendőket
- Munkahelyére pontosan érkezik
- A hivatali titkot megőrzi
- Teljesíti a kötelező továbbképzéseket
- Határidőre megszerzi a kötelező minősítéseket
II. 1. Tanító, általános- és középiskolai tanár, szakoktató
- Feladatait a közoktatási törvény előírásai és az intézmény pedagógiai programja alapján végzi
- Megtanítja a tantervben előírt törzsanyagot
- Szakszerűen megszervezi a tanítás és tanulás folyamatát
- A tanmeneteket folyamatosan aktualizálja és felülvizsgálja
- Az ismereteket tárgyilagosan, sokoldalúan és változatos módszerekkel közvetíti
- Segíti a diákok személyiségének fejlődését
- A tanulók munkáját irányítja, ellenőrzi, értékeli
- Törekszik a diákok egyenletes terhelésére
- Motiválja a diákokat szaktárgya elsajátítására
- A tanórákat a tanulók életkori adottságaihoz, haladási tempójához alkalmazkodva, differenciáltan szervezi
- Tevékenysége során figyelembe veszi a diákok társadalmi helyzetét, kulturális hátterét és sajátos nevelési igényét
- Gondoskodik a szociális támogatásra szoruló diákok segítéséről
- Segíti a lemaradók felzárkóztatását
- Segíti a tehetségek kiteljesedését, nyilvántartja a tehetséges diákokat
- Odafigyel a diákok egyéni problémáira
- A diákokat egészséges, higiénikus életmódra és környezettudatosságra neveli, óvja a gyermekek jogait, emberi méltóságát
- Egymás szeretetére és tiszteletére, a családi élet értékeinek megismerésére és megbecsülésére valamint hazaszeretetre neveli a diákokat
- Segíti a diákokat abban, hogy elsajátítsák a közösségi együttműködés magatartási szabályait, az etikus viselkedési normákat
- A rendelkezésre álló szemléltető és kísérleti eszközöket használja. Az ismereteket a diákok tapasztalataira építve, az életkoruknak megfelelő kifejezésmóddal adja át
- Félévente legkevesebb 3 érdemjegyet ad a diákoknak
- Objektíven értékel, év végén az egész éves teljesítményt értékeli
- Együttműködik a szülőkkel, és rendszeresen tájékoztatja őket a gyermeküket érintő kérdésekről
- Ellátja az adminisztratív teendőket
- Két éven keresztül megőrzi a témazáró dolgozatokat és a javítási útmutatókat
- Részt vesz az iskolai rendezvényeken, értekezleteken, fogadóórákon, szülői értekezleteken és az éves ütemterv szerinti rendezvényeken
- Felelősséggel ellátja az előírt helyettesítéseket. Beosztás szerint biztosítja a tanulók felügyeletét
- Óráit pontosan kezdi és fejezi be, munkahelyére pontosan érkezik
- Gondozza saját mentálhigiénés állapotát
- Heti munkaidejéből annyi időt tölt munkahelyén, amennyi munkájának teljes körű és színvonalas ellátásához szükséges
- Minden tőle telhetőt megtesz a gyermek- és tanulóbalesetek megelőzéséért, a diákok testi épségének megóvásáért
- Szaktárgyához tartozó iskolán/tanórán kívüli programokat szervez (pl. múzeumlátogatás, háziverseny)
- Folyamatosan fejleszti, továbbképzi magát
- Egyéniségével, megjelenésével, felkészültségével, műveltségével, életmódjával, iskolai és iskolán kívüli tevékenységével követendő példát mutat
- Elvégzi a kötelező továbbképzéseket
- Határidőre megszerzi a kötelező minősítéseket
- Nem fogad el a diákoktól aránytalanul nagy értékű ajándékot
- Megőrzi a hivatali titkot
- II. 2. Csak a középiskolai tanárra vonatkozó kötelezettségek
- A témazáró dolgozatokat egy héttel korábban bejelenti és két héten belül kijavítja
- A diákokat megfelelően felkészíti az érettségire
- Segíti a diákokat a pályaválasztásban
II. 3. Csak a tanítóra vonatkozó kötelezettségek
- Megkönnyíti az óvodából az iskolába történő átmenetet, játékos módszerekkel alakítja ki a kötelesség és feladat tudatot
- Tanórai munkáját a gyerekek adottságainak, haladási tempójának megfelelően differenciáltan szervezi, gondot fordít az életkori sajátosságokhoz illeszkedő fejlesztő foglalkozásra, az idő optimális kihasználására
- Amennyiben szükségesnek találja, az osztályzatokon kívül szöveges értékelést is készít a diákok munkájáról
- Tanítványaival megszeretteti a tanulást, felkelti bennük az érdeklődést
- Kiemelten nagy súlyt helyez a szóbeli és írásbeli kifejezési készség és a szövegértési készség fejlesztésére
- Rendszeresen ellenőrzi, és motiváló hatással értékeli a gyerekek tanulmányi teljesítményeit. Megtartja az írásbeli és szóbeli gyakorlási és ellenőrzési formák egyensúlyát, az írásbeli feladatokat naponta ellenőrzi, javítja, javíttatja
- A lemaradó tanulók számára felzárkóztató foglalkozásokat szervez; egyéni segítségnyújtással biztosítja továbbhaladását. Szükség esetén időben szakértői vizsgálatot kezdeményez
- Szoros kapcsolatot tart fenn a szülőkkel, látogatja a családokat
- A gyerekeket érintő kérdésekről rövid időn belül tájékoztatja a szülőket
II. 4. Csak az általános iskolai tanárra vonatkozó kötelezettségek
- A témazáró dolgozatokat egy héttel korábban bejelenti és két héten belül kijavítja
- Gondoskodik arról, hogy a diákok elsajátítsák az alapvető készségeket és képességeket
- Szoros kapcsolatot tart fenn a szülőkkel, látogatja a családokat
- A gyerekeket érintő kérdésekről rövid időn belül tájékoztatja a szülőket
II. 5. Csak a kollégiumi nevelőre vonatkozó kötelezettségek
- Tudatosan megszervezi a diákok délutáni/esti foglalkozásait
- Szakmai segítséget nyújt a diákoknak a tanulásban
- Gondoskodik arról, hogy a kollégiumban fejlesztő hatású tevékenységekre legyen lehetőség
- A gyerekek munkájának ösztönzésére motiváló rendszert dolgoz ki
- Gondoskodik a kollégiumi eszközök állagának megőrzéséről
- Kiemelten biztosítja az életkornak megfelelő környezeti és az egészséges életmódra nevelést
II. 6. Csak a szakoktatóra vonatkozó kötelezettségek
- Munkáját az intézmény pedagógiai programja, az iskola nevelési és szakoktatói terve alapján végzi
- Tanmenetet készít; a tanmenetet egyezteti a szakmai elméleti tanmenetekkel, és ez alapján halad
- Megismerteti a tanulókkal a tanműhely rendjét és felszerelést, megtanítja a tanulóknak a munkával kapcsolatos anyagok, gépek, szerszámok kezelését, célszerű és biztonságos használatát
- Az általános munkavédelmi oktatás keretében – tanév elején, illetve amikor szükséges – megismerteti a tanulókkal a tanműhely munkavédelmi szabályait, ismerteti az egyes szerszámok, gépek használatának speciális veszélyeit, a lehetséges veszélyhelyzeteket, ezáltal a balesetveszélyes helyzetek elkerülésének lehetőségeit és a teendőket baleset esetén.
- Felelős a gondozására bízott eszközök, felszerelések tisztántartásáért, a gépek, berendezések szakszerű karbantartásának, meghibásodás esetén javításának megszervezéséért, lebonyolításáért
- Gondoskodik a foglalkozásokhoz szükséges anyagok, eszközök, szerszámok, szakszerű előkészítéséről
- Segíti a tanulókat feladataik szakszerű elvégzésében, teljesítésében
- Feladata a tanulók munkájának irányítása, ellenőrzése, értékelése
- Személyes, hiteles példamutatásával igényes szakmai munkára nevel, tanítványaiban megalapozott szakmai önbecsülést alakít ki.
- Folyamatosan fejleszti, továbbképzi magát, és az új szakmai ismereteket a tananyagba beépítve, azt kiegészítve adja tovább tanítványainak
- Az iskola vezetésével egyeztetve – a lehetőségek függvényében – szakmai tanulmányutakat szervez (szakmabeli termelő üzemek, szakmai kiállítások látogatása), ahol lehetőség nyílik a legújabb eljárások, technológiák, gépek, berendezések megismerésére. Ezekre az utakra a diákokat előzetesen felkészíti, hogy a látottakat minél nagyobb hatékonysággal fogadhassák be
- A szakma aktuális helyzetének, várható szakember-igényének ismeretében részt vesz és segít az iskola beiskolázási tervének elkészítésében, valamint a végzett tanulók szakmai pályájának utókövetésében
- Segíti tanítványait, hogy megtalálják a nekik megfelelő külső gyakorlati helyeket, és rendszeresen ellenőrzi az ott folyó gyakorlatot
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése